Velkommen til årets store idekonkurranse med åpne offentlige data og Norges største kodetreff for barn og ungdom. Nå kan du melde deg på!

 

Meld deg på her

 

Kollage med høyteknologisk øye, tall og småbilder med tekster som ide, webdesign, lek og koding

 

#hack4no arrangeres av Kartverket og Universitetet i Sørøst-Norge og går av stabelen 26. og 27. oktober på Hønefoss. I fjor var vi 700 til sammen. Hvor mange blir vi i år?

Eksperter og data

For de voksne hackerne - gründere, utviklere, studenter og andre kreative folk - er det i år 12 etater og offentlige virksomheter som stiller opp, samt et knippe andre teknologi- og rådgivningsvirksomheter. Vi har masse gratis data og ekspertise og setter av to hele dager til å hjelpe deg med å realisere ideen din og vinne konkurransen, enten det er en ide som kan til en app, en nye tjeneste eller kanskje en bedrift. Hovedpremien er 20.000 kroner.

Her vil du også få inspirasjon til nye ideer. Og du kan blant annet få teste en flysimulator basert på åpne terrengdata!

Flere av samarbeidspartnerne våre setter opp egne premier. Blant annet premierer Entur den beste løsningen for å gjøre det enklere å reise kollektivt. Og Smarte Byer Norge inviterer smarte kommuner til å bli med. De setter sammen et lag som tar sikte på å løse noen av kommunenes små og store utfordringer i løpet av konkurransen. 

Juniorhack

For barn og ungdommer har vi sammen med Lær kidsa koding satt opp et spennende program for både nybegynnere og viderekomne, Juniorhack er som en 2-dagers kodeklubb hvor man får eksperimentere med data og lære mye spennende om koding. Du kan bygge droner, utforske vårt unike "makerspace", og i år skal vi også eksperimentere med flyfotografering med helium-ballong og Yotube-streaming. Vi setter opp egen kodedag for skoleklasser i forkant av juniorack.

- Dugnad

Statssekretær Paul Chaffey i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, betegner #hack4no som en stor dugnad:

- I Norge har vi mye offentlige data som vi bruker til mye nyttig og viktig. Men vi ønsker at det skal bli tatt i bruk enda mer til å lage nye tjenester og til verdiskaping, så derfor inviterer vi til en «dugnad» der programmerere, designere, gründere og folk som har gode ideer, kan være med og se på nye og spennende måter å bruke disse dataene på, sier han.

Hør hva mer Chaffey sier:

 

Kreativ miks

Målet med #hack4no er å stimulere til innovasjon, næringsutvikling og gründervirksomhet, mer bruk av åpne offentlige data og å fremme teknologiforståelse blant barn og unge.

- #hack4no har utviklet seg til å bli en svært fruktbar kreativ miks, og vi gleder oss som barn til dørene åpnes i oktober. Dette er blitt en uunnværlig årlig møteplass hvor gründere, utviklere, studenter og andre kreative mennesker mingler to dager i strekk med hverandre og med oss i det offentlige som er opptatt av åpne data, sier toppsjef Anne Cathrine Frøstrup hos arrangøren Kartverket.

 

Les mer

Her er programmet for hackathon-helga 26.-27. oktober 2018 (med forbehold om mindre endringer).

Det er et eget program for juniorhack - som du finner her.

Fredag 26. oktober

08.30: Registrering
09.30: Åpning, gjennomgang av konkurranseregler m.m. 
10.00: Dataeierne presenterer sine datasett
10.45: Pitching av ideer, team settes sammen og hackingen starter
Ca. kl. 12.30: Lunsj - deretter hacking
18.00: Middag

Lørdag 27. oktober

08.00: Hacking/ frokost
09.00-10.00: Samling i plenum - en pust i bakken, spørsmål og info. Inspirasjon.
12.30: Lunsj
14.15: Deadline for innlevering
14.30-20.00: Pitching for jury, finale, avslutningsprogram inkludert middag

 

Les mer

Her er konkurransereglene for #hack4no 2018. Vel møtt til konkurranse, og lykke til!

Generelt

Juryen kårer fem vinnere ut fra dømmekriteriene nedenfor. I tillegg til 1. 2. og 3. premie deler juryen ut en spesialpris hvor den kan vekte opp ett eller flere av dømmekriteriene, for eksempel x-faktor. Spesialprisen er opprettet for at alle typer deltakere og lag skal ha vinnersjanser, både studenter og etablerte, de som starter med blanke ark på #hack4no og de som har jobbet mye med en idé på forhånd, og både de som legger hovedvekt på programmering og teknologi, og de som vektlegger ide/konsept.

Minimumskrav

  • Bruk av minimum ett åpent datasett fra en offentlig etat/ virksomhet, for eksempel fra data.norge.no eller geonorge.no
  • Løsningen kan ikke ha vært lansert eller tilgjengelig for publikum før konkurransen

Gjennomføring og pitcher

Ved oppstart av konkurransen fredag morgen (26/10) samles alle i plenum der de som ønsker det, presenterer («pitcher») idéen sin med tanke på å danne lag. Pitchen er på maks 1 minutt og uten powerpoint el.l. Deretter registreres lagene. Man kan også etablere lag på forhånd. I tillegg kan du henge opp et oppslag på en tavle der du beskriver ideen din og hva slags kompetanse du trenger til laget ditt. Lagene jobber fram til deadline lørdag (27/10) klokka 14.15. Umiddelbart etterpå gjennomføres finaler hvor pitch er på inntil 4 minutter og med mulighet for bruk av powerpoint (el.l.).

Dette må leveres

  • Ideen må registreres på vår side på Devpost innen kl 18 fredag kveld (eksakt lenke kommer). Devpost brukes som arbeidsverktøy gjennom hele konkurransen. En skriftlig redegjørelse for konkurransebidraget skal levers innen deadline lørdag kl 14.15 på egen mal som vil ligge på Devpost.
  • I semifinale/finale framføres en pitch på inntil 4 minutter. I pitchen skal det inngå en bolk hvor laget viser fram hva det har laget, enten ved at ideen/løsningen visualiseres eller ved at demo/prototype/fungerende applikasjon demonstreres


Dømmekriterier

  • Nytteverdi for brukeren: Tydelig behov/problem. Involvering av brukeren. Løsning som svarer på behovet.
  • Godt kodearbeid: Kvalitet i programmering og bruk av teknologi, illustrerende demo / prototype
  • Markedspotensial/ samfunnsnytte
  • Grad av innovasjon og nytenkning
  • Brukervennlighet og design: Utseende. Brukeropplevelse.
  • X-faktor. “Det lille ekstra”. Framføring. Entusiasme. Humor

 

Premier

  • 1. premie: 20.000 kroner (gavekort), 2. premie: 3.000 (gavekort), juryens spesialpris på 2.000 kroner (gavekort) og lucky loser 2000 (gavekort).
  • NAV setter opp premie på 2500 kroner for beste bruk av deres data
  • Entur setter opp en premie på 2.500 kroner til det teamet som har den beste løsningen for å gjøre det enklere å reise med kollektiv. Eneste betingelsen er at løsningen benytter offentlige data til dette.
  • Riksantikvaren setter opp egen pris for beste bruk av deres data. Vilkår kommer.

Rettigheter

  • Ideene, prototypene, tjenestene eller annet materiale produsert under #hack4no og som inngår i konkurransen, eies av deltakerne – slik de avtaler seg imellom. Det oppfordres til at rettigheter avklares i laget før konkurransebidraget leveres inn.
  • #hack4no og etaten/e som har levert data, kan i etterkant av konkurransen vise fram og henvise til innleverte bidrag i markedsføring eller for å illustrere verdien av åpne data.

 

Relaterte artikler

Har du lyst til å lære å bygge en drone? På juniorhack gjentar vi fjorårets suksess og kjører dronebyggekurs for barn og ungdom. Det er begrenset antall plasser, så her er det første mann til mølla som gjelder.

Meld deg på dronekurs her

Droner blir brukt mer og mer innen kartlegging. Datainnsamling med droner er en svært effektiv og rask metode, og som regel langt rimeligere enn vanlig fly. Droner kan i tillegg til datainnsamling på land benyttes på steder hvor det er vanskelig med andre fartøyer, for eksempel til kartlegging av havdybder (foto eller laser) i kystnære områder. Kartverket benytter i samarbeid med private aktører i stigende grad droner til dette formålet.

Denne workshopen er for jenter og gutter (barn og ungdom) som kan tenke seg å lære å bygge en enkel drone og få den til å fly. Vi setter sammen seks team med maks fire personer i hvert team og gjennomgår byggeinstruks og guider dere underveis. Til slutt kårer vi vinnere for best gjennomførte byggeprosjekt, kuleste «utsmykning» og kanskje beste videosnutt.

Det er best om du på forhånd vet hvordan du flyr en drone, men alle på et team trenger ikke å kunne fly. Vi setter opp enkle treningsfasiliteter, hvor dere kan trene.

Du melder deg på dronebyggekurset i påmeldingsskjemaet, men det er som du skjønner svært begrenset med plasser, og vi kommer til å sette sammen lagene i forkant. I 2017 var dette den delen av juniorhack som ble først fulltegnet slik at påmeldingen måtte stendes, så det gjelder å være rask. Påmeldingen åpner første uka i september.

Dronebyggekurset vil starte samtidig med resten av juniorhack fredag (26/10) ettermiddag og fortsette gjennom det meste av lørdagen. De som deltar, vil ikke rekke å få med seg flere av workshopene på juniorhack. Vi forutsetter at de som får plass, blir med på hele kurset. Det vil med andre ord ikke være mulig delta på kurset bare fredagen eller bare lørdagen.

Les mer om juniorhack

Gruppe barn og ungdommer flyer drone over gressplen

 

20171027 190053

Her er programmet for juniorhack 26.-27. oktober 2018 (med forbehold om mindre endringer).

Det er et eget program for voksen-hackathon - som du finner her.

Fredag 26. oktober 

09.00-14.00: Kodedag for skoleklasser (les mer om skoledagen her)

  • 08.15-09.00: Registrering
  • 09.00-09.30: Oppstart/ informasjon
  • 09.30-11.00: Parallelle workshoper: Python for nybegynnere/ Introduksjon til web / Makerspace
  • 11.00-11.30: Lunsj
  • 12.00-14.00: Parallelle workshoper: Python og kart/ Web og kart/ Makerspace

(14.00-16.00: Åpen tidslomme hvor makerspace holder åpent og de som skal være med videre til juniorhack, kan starte med frihack og då veiledning)

16.00: Kickoff og offisiell åpning juniorhack

16.40-18.00:

18.00-19.00: Middag

19.00-20.15:

  • Juniorhack-konkurranse/ frihack
  • Dronebygging. E205

20.15: Rebusløp

Lørdag 27. oktober

08.00: Frokost
09.00-15.00: Juniorhack-konkurranse / dronbebygging /Makerspace
09.00-10.40: Parallelle workshoper: Intro til programmering (Scratch og Python) / Hvordan ta flyfoto på egen hånd
11.00-12.30: Parallelle workshoper: Mer avansert programmering/ Hvordan ta flyfoto på egen hånd (forts.)
12.30-13.00: Lunsj
13.00-15.45: Parallelle workshoper:  Yotube streaming, robotprogrammering
16.00-17.30: Juniorhack-finale - fremvisning av prosjekter for alle deltakere på juniorhack
18.00-20.00: Stor avslutning med bl.a. finale, premieutdeling, pølser (middag) og fysikkshow.

Kartverket © 2018

Søk